VMA versnelt elektrificatie auto-industrie

Geautomatiseerde productielijnen in de auto-industrie bestaan al langer dan vandaag. Ze verlichten het werk, maar zijn ook tijdrovend. VMA’s 3D-technologie brengt daar verandering in. Dankzij hun virtuele robotlijnloopt alles op wieltjes.

Vooraleer een robot een mechanische vinger kan uitsteken naar de carrosserie, wordt er lang gepuzzeld aan de bijhorende software. Dat programma zorgt ervoor dat de robots automatisch de juiste taken uitvoeren. Een essentiële schakel binnen de auto-industrie, al duurt het zo’n 8 tot 12 maanden voor alles op punt staat. In een latere fase aanpassingen doorvoeren, vertraagt het productieproces en zorgt voor extra kosten

Virtuele inbedrijfstelling

Hoe optimaliseer je dat proces? Die vraag stelde VMA zich al langer. Daarom versterkte het begin vorig jaar zijn divisie Industrial Automation met de overname van het Poolse Rolling Robotics. Voormalig eigenaar Tomasz Rollingbleef aan boord en staat nu, samen met Guy Wynendaele, aan het hoofd van VMA’s Automotive afdeling. “Het was meteen duidelijk dat VMA en Rolling Robotics complementair zijn”, zegt Tomasz. “Samen maken we het verschil en slagen we erin om het productieproces binnen de auto-industrie aanzienlijk te verbeteren.”

Om die belofte ook waar te maken, kwamen Tomasz en zijn team al snel uit bij virtuele inbedrijfsinstelling. “Om te anticiperen op mogelijke kwaliteitsproblemen werken we nu met een 3D-model in een virtuele omgeving”, vertelt hij. “Zo kunnen we de software optimaliseren vooraleer de productielijn in werking gaat. Dat bespaart zowel kosten als tijd. Een ander voordeel: dankzij verschillende simulaties komen fouten al in een vroeg stadium aan het licht. Eenmaal weggewerkt, wordt de echte inbedrijfstelling meteen bij de klant zelf uitgevoerd.”

Transformatie met impact

Het Duitse Volkswagen heeft alvast vertrouwen in deze aanpak. VMA krijgt de verantwoordelijkheid over de geautomatiseerde productielijn van de 100% elektrische Volkswagen ID.3 in Wolfsburg. Daardoor speelt VMA ook een belangrijke rol in de klimaattransitie. Tomasz: “We kiezen bewust voor klanten die onze visie delen en geloven dat we zo een positieve impact kunnen maken op de toekomst van onze planeet. Bijna al onze lopende projecten hebben een link met de duurzame transformatie die de auto-industrie momenteel doormaakt.”

De opdracht voor het automotive team is niet mis: voor de productie van de Volkswagen ID.3 zal VMA 162 robots en 25 PLC’s (programmable logic controllers) installeren. “Dit project is een voortzetting van ons traject om autofabrikanten te ontzorgen in de ontwikkeling van elektrische wagens”, verduidelijkt Tomasz. “Met de Volkswagen ID.3 voegen we met plezier en trots alweer een prestigieus project toe aan het rijtje van de Audi e-tron, Porsche Taycan en Macan, en Skoda Enyaq.”